Jawa Historia 2
Jawa 350 OHV
V roku 1935, po roku od predstavenia motocykla s vlastnou konštrukciou prichádza firma Jawa opäť s novým modelom 350 OHV, ktorý je odvodený od predchádzajúceho. Líši sa od neho odlišnou hlavou a valcami.
Motor mal obsah 346 cm3 ( o70x90), výkon 11 kW (15 PS)pri 4000 otáčkach za minútu. Kompresný pomer bol 6:1. Rám bol rovnaký ako u Jawy 350 SV, predná vidlica však bola robustnejšia zo zväčšeným tlmičom perovania. Skriňa prevodovky už bola zo zliatiny elektrónu. Motocykel dosahoval rýchlosť 115 km/h. Váha 350 OHV bola 142 kg. Vyrábal sa v dvoch prevedeniach ktoré sa líšili v chromovaní, veľkosti svetlometu, podsvieteným rýchlomerom , rozdielnou veľkosťou pneumatík. V roku 1937 stál štandardný typ 8 950 korún a typ špeciál bol o 500 korún drahší. Jawa 350 OHV sa vyrábala okrem vojnových rokov až do roku 1946. Celkovo bolo vyrobených 2700 kusov.
Jawa 250
Na jar v roku 1935 prichádza firma na trh s ďalším motocyklom, novou dvojtaktnou Jawou 250 , ktorá preslávila Jawu po celom svete. Motocykel bol vybavený dvojtaktným jednovalcovým motorom s objemom 248 cm3 (o 63x80) o výkone 6,6 kW (9 PS) pri 3 850 otáčok za minútu. Trojstupňová prevodovka bola vybavená ručným ovládaním, na požiadanie sa montovalo aj ovládanie nožné. Rám motocykla bol lisovaný a vychádzal z osvedčenej koncepcie, ktorá splňovala všetky požiadavky aj u 175 a 350. Karburátor bol montovaný značky Viliers a neskôr Grätzin. Dvojité výfukové potrubie bolo ukončené plochými tlmičmi.
Palivová nádrž motocykla mala objem 10 litrov pohonnej zmesi benzínu a oleja zamiešaného v pomere 25:1. Spotreba bola 3 l/100 km. Hmotnosť motocykla bola 95 kg a rýchlosť motocykla dosahovala 100 km/hod. Jawa 250 stála 5 490 korún a aj vďaka jej cene sa jej do roku 1946 vyrobilo 14 000 ks.
Jawa 100 Robot
Bola predstavená v roku 1937 na Pražskom veľtrhu. Výrobcovia, konkrétne propagačné oddelenie Jawy vymyslelo súťaž honorovanú sumou 2 500 korún o najlepší názov pre meno malého motocykla. Porota sa rozhodla pre značku Robot, ktorý doporučovalo 68 účastníkov súťaže. Motocykel vznikol na základe skutočnosti, že v Československu v období prvej republiky platili dopravné predpisy, na základe ktorých motocykel do 100 cm3 bol oslobodený od cestnej dane, nepodliehal úradnému prihlásenie a teda nemusel mať ani EČV. Ďalšou výhodou bolo, že ho mohli šoférovať osoby mladšie, ako 14 rokov.
Jawa Robot mala vzduchom chladený jednovalcový dvojtaktný motor s objemom 98,8 cm3 (o47x57) s vratným vyplachovaním a s výkonom motora 1,9 kW(2,6 PS) pri 3750 otáčkach za minútu, kompresný pomer 5,7:1.Rám bol už tradične z lisovaných plechových profilov, tak isto ako aj predná vidlica. Riadidlá a aj sedlo boli výškovo nastaviteľné. Karburátor značky Grätzin bol najskôr ovládaný páčkou, neskoršie otočnou rukoviatkou. V jednom bloku s motorom bola uložená trojstupňová prevodovka, ktorej riadiaca páka bola uložená na palivovej nádrži. Motocykel mal magnetozapaľovač vlastnej konštrukcie. Voľnobežná spojka v prevodovke dovoľovala pohon zadného kolesa motorom aj pedálmi. Samotné štartovanie sa robilo buď za pomoci pedálov alebo roztlačením. Palivová nádrž mala obsah 8 litrov paliva, zmesi benzínu a oleja v pomere20:1. Hmotnosť motocykla bola 49 kg. Dosahoval rýchlosť 65 km/h pri priemernej spotrebe 2 l na 100 kilometrov. Cena motocykla bola 2 790 korún a na trhu sa ich predalo 5 000 kusov hneď v prvom roku. Celkovo sa ich vyrobilo do roku 1946 12 000 kusov.
Jawa Duplex Block
Základom tohto motocykla bola dvojtaktná Jawa 250. Prevodovka bola pevne spojená s motorom aj keď tvorila samostatný diel. Primárny prevod bol zabezpečený dvojitou reťazou Duplex. Výkon motora bol 6,6, kW (9PS) pri 4 000 ot. za min. Kompresný pomer bol 6:1. Zdvihový objem valcov bol 246 cm3.Karburátor bol montovaný značky Amal, alebo Grätzin.
Spojka bola viackotúčová umiestnená v olejovej vani . Prevodovka bola štvorstupňová s nožným radením. Zapaľovanie bolo riešené magnetozapaľovačom Jawa. Rám a vidlica motocykla boli oproti Jawe 250 zosilené. Motocykel vážil 115 kg a dosahoval rýchlosť 100 km/h za priemernej spotreby 3,5 l na 100 km. V roku 1939 sa vyrobilo 9000 Duplexov. Po vojne ešte sto. Do výroby bol pripravený prototyp Jawa 175 Duplex Blok, ale vzhľadom na 2. svetovú vojnu k jej výrobe už nedošlo.